Creative Concepting


Creative concepting

Voorbereiding is alles. Daarom nemen we dit proces zeer serieus. We benaderen een project op een flexibele en diverse manier, bewust van het brede spectrum aan mogelijkheden dat kan worden toegepast op het grondwerk van een concept. Deze fase wordt pre-productie genoemd en vindt, zoals de term suggereert, plaats voorafgaand aan de opname van een bedrijfsfilm of filmproject. Het is waar ideeën en elementen door de kamer dwarrelen, door een creatief filter gaan en uiteindelijk versmelten tot een waterdicht plan – klaar voor productie en klaar om vaart te krijgen.

Wat is creative concepting en hoe pakken we het aan?



Creative concepting is voor ons de basis van alle creatieve werken. Het is een ruimte waar gedachten en verbeelding de vrije loop kunnen hebben en waar elke vorm van input welkom is. Bij het benaderen van onze projecten brengen we graag hernieuwbare ideeën op tafel.

Naarmate het creatieve concept vordert, begint ons potlood woorden om te zetten in zinnen, lijnen in kaders te vormen en zinnen in een verhaal te clusteren.

Concepten kunnen op talloze manieren worden gedaan van het tekenen van doodle-notities tot hele scènes. Verbeelding is de sleutel in deze fase en we proberen nooit het potentieel ervan te beperken. Wij geloven in een actieve levensstijl die deze mentaliteit ondersteunt. Juist deze balans helpt ons om de hersenen te voorzien van vernieuwbare ideeën, zodat we onze producten altijd kunnen verbeteren tot iets innovatiefs.

Soms is het uitgangspunt van het concept gebaseerd op een huisstijl, in andere gevallen is het de geest van een muzieknummer of raakt het meer globale ideeën. Dit doen we bij ons op kantoor of op een externe locatie. Omdat conceptideeën zich in allerlei richtingen kunnen ontwikkelen, is het goede ding dat elk project een andere en unieke aanpak heeft. Het cruciale ingrediënt is dat je nooit in hokjes of barrières denkt.

We proberen altijd de kleurenschema’s, vormen en belangrijkste kenmerken van een bedrijf, merk, kunstenaar of product in het project te implementeren om het op een authentieke manier te visualiseren.

Een goed voorbeeld



Een van onzecases richt zich op het samenvoegen van twee bekende muzieklabels: Spirit of Hardstyle en Art of Creation. Alle artiesten van Spirit of Hardstyle verhuisden naar Art of Creation en werd een creatief collectief.

We zijn erin geslaagd om het samenvoegen vorm te geven tot een filmische videotrailer. Het was een uitdaging om de kijker een visuele combinatie van de twee labels te bezorgen. We hebben hun karakteristieke kleuren laten overgaan in de hoofdkleur van het label dat vanaf dat moment alle kunstenaars verenigde: Art of Creation. ‘AOC’ had een oudere uitstraling met veel stenen en symbolen in hun kunstwerken, en ‘SOH’ was kleurrijker en futuristischer.

Zoals je in de video kunt zien, zijn we begonnen met een aantal portretfoto’s van de artiesten, allemaal in lijn met de kleuren van SOH die overgaan in de kleur geel terwijl we langzaam door de kerk (visueel) van SOH gaan.

Nadat alle artiesten zijn onthuld, duiken we snel in een geanimeerde rotsformatie gecombineerd met alle op maat gemaakte runen uit het zelfgemaakte alfabet van AOC. Terwijl we snel voorbij komen, glijden we de beweging in kleine rotsopeningen waar we elke artiest van het AOC-label zien worden verlicht. In het laatste shot sluiten alle artiesten perfect aan bij het AOC-logo.

Credits:

Production by: Editz
Studio: Tungsten Studio
Gaffer: Ward Trommelen
BTS Photographer: Kevin Verkruijssen